Alma Tadema.org, welcome & enjoy!
![Alma Tadema.org](images/almatadema.gif) |
|
![Go Back!](/images/goback.gif)
|
Daniel Huntington
(October 4, 1816 -April 19, 1906), American artist, was born in New York City, New York, the son of Benjamin Huntington, Jr. and Faith Trumbull Huntington; his paternal grandfather was Benjamin Huntington, delegate at the Second Continental Congress and First U.S. Representative from Connecticut.
In 1835 he studied with Samuel F.B. Morse, and produced "A Bar-Room Politician" and "A Toper Asleep." Subsequently he painted some landscapes on the Hudson river, and in 1839 went to Rome. On his return to America he painted portraits and began the illustration of The Pilgrim's Progress, but his eyesight failed, and in 1844 he went back to Rome.
Returning to New York around 1846, he devoted his time chiefly to portrait-painting, although he painted many genre, religious and historical subjects. From 1851 to 1859 he was in England. He was president of the National Academy from 1862 to 1870, and again in 1877-1890.
Related Paintings of Daniel Huntington :. | Frontispiece for Andras Barn | Study for The Execution of the Emperor Maximillion | Moses Saved from the Water | Wolfert's Will | Portrait du colonel Albert Manuel | Related Artists: Henrique Bernardellipainted Portrait of the painter Pedro Weingartner in 1858 - 1936 Hoogstraten, Samuel Dircksz vanDutch Baroque Era Painter, 1627-1678 tidemandTidemand kom vid 17 års ålder till Köpenhamns konstakademi, studerade där i fem år, tänkte sedan utbilda sig till historiemålare i Munchen, men valde i stället på en kamrats råd Dusseldorf till studieort och reste dit 1837. Han blev elev av Theodor Hildebrandt, men tog tidigare intryck av Carl Friedrich Lessings relativt realistiska historiemåleri. Hans första större målning behandlade ett svenskt ämne, Gustaf Vasa talar till dalkarlarna vid Mora (1841). Målningen inköptes av Rhens och Westfalens konstförening samt förskaffade Tidemand ett resestipendium från Norge och beställning på en altartavla till Vor Freisers kirke i Kristiania.
Han reste sedan till Munchen och Italien, återvände till Norge på ett kort besök sommaren 1842, gjorde en studieresa i fjälltrakterna för att samla material till en påtänkt fosterländsk historiemålning, men kom nu till klarhet över sitt mål. Han ville, som han själv yttrat, skildra detta kraftiga naturfolks karaktär seder och vanor. Hans första tavla i detta syfte var Sagoberätterskan 1844, inköptes av drottning Josefina och förskaffade konstnären medlemskap av svenska konstakademien. Efter nya studieresor i Norge målade han Söndagskväll i Hardanger köptes av Oscar I, på slottet i Kristiania och Gudstjänst i en landskyrka. Han bosatte sig 1845 på allvar i Dusseldorf och vann snart ett namn genom de norska bondelivsbilderna. Samma år målade Tidemand i samarbete med Hans Fredrik Gude den romantiska Brudefärden i Hardanger.
Revolutionsoroligheterna hade vid denna tid drivit de norske konstnärerna hem till Norge, och det såg ut, som skulle konsten nu bli rotfäst i hemlandet. Impulsen till en nationell konst gavs, men då lugn åter inträdde, återvände konstnärerna till utlandet. Under de närmaste åren målade Tidemand för det av Oscar I uppförda lilla lustslottet Oskarshal, som pryddes av uteslutande norska konstverk, serien Norskt bondeliv. Hans sista arbete var förstudier till en aldrig utförd historiemålning, Kristian IV grundlägger Kristiania, beställd av Oscar II. Tidemand skapade även tre altartavlor. I samarbete med Gude målade han Afton på Kröderen (1849), Ljustring (1850), Likfärd på Sognefjorden (1853), Fiskare i fara (1859), med Sophus Jacobsen Lappar på renjakt (1873) och med Morten M??ller Sinclairs landstigning i Romsdalen (1875).
Han blev av sin samtid hyllad som Norges främsta representativa konstnär. Hans betydelse ligger i att han i sin konst gav uttryck åt det nationella uppvaknandet i sitt hemland. På samma gång föreställde han det norska folket för den stora allmänheten i utlandet. I Tyskland betraktades han som en av de främsta representanter i samtidens konst. Han fick många utmärkelser såväl i Tyskland som i Paris och i England, och hans arbeten såldes till höga pris. Sina mest omtyckta målningar upprepade han med tillhjälp av flera medhjälpare gång på gång, några i ända till 12 exemplar. Många av hans arbeten är återgivna i kopparstick och litografi. L. Dietrichson utgav Adolph Tidemand, hans liv og hans værker (2 delar, 1878-79).
|
|
|
|
|
|
|
|
![Alma Tadema](images/dansar.gif)
All the Alma Tadema's Oil Paintings
Supported by oil paintings and picture frames
![](images/art.gif)
Copyright Reserved
|